Foreldrepraxis-logoorddefinisjon

Mindfulness eller tilstedeværelse på norsk

"The most precious gift we can offer others is our presence. When mindfulness embraces those we love, they will bloom like flowers."
~ Thich Nhat Hanh

Det naturlige for barn er å være totalt tilstede i øyeblikket og å møte verden med åpenhet og nysgjerrighet. De lever med "the beginners mind" og suger til seg alle inntrykk uten filter.
Og utvikler seg derfor med hurtigtogsfart.

Mindfulness i praksis!illustrasjon

For mindfulness er alltid å være oppmerksom på noe, sier Zen mester Thich Nhat Hanh. Det er å vie din fulle oppmersomhet til det du til enhver tid gjør.
Det er barn utrolig gode til!

Barn er lærende organismer, sier Sir Ken Robinson, en av verdens fremste forskere på kreativitet. Når du er 100% til stede kan du ikke unngå å lære noe.

Forskning viser at barnets hjerne utvikler seg og lærer best gjennom fri lek og fysisk aktivitet. Men det har vi lite tålmodighet med i vår moderne kultur.

Hvorfor det?

Barn vokser ikke fortere eller modnes raskere om vi maser på dem! Med Pisatester og kortere ferier og flere fritidsaktiviteter. Barndommen tar den tida den tar og barn trenger voksne rundt seg som er tilstede i møte med barnet og kan gi forklaringer, Utfordringer og spørsmål som tar utgangspunkt i det barnet er opptatt av. Her og nå.

Vi lever med en kollektiv misforståelse hvor læring og utvikling oppfattes som noe du må streve for og tvinge frem. I stadig større grad drar vi barna ut av lekens konsentrerte oppmerksomhet - mindfulness - og inn i voksenstyrt aktivitet rettet mot ett fremtidig mål.
Ut av kropp og følelser og inn i hodet. Ut av høyre hjernehalvdel og inn i den venstre. Ikke noe galt sagt om å sette seg mål eller underslag av det fakta at læring i blant byr på motstand.
Men dette kan gi mindre rom for utvikling enn om barnet fikk utnytte den fantastiske drivkraften til læring som ligger i undring og lekpregede aktiviteter frem til 7 års alder.


Hvor gleden er gratis motivasjon til å gjenta handlinger som uten lekens magiske dimensjon kan være drepende kjedelige.

Sett fra ett læringsperspektiv er dette fullkomment ironisk, da lek er utgangspuktet for å utvikle en av de viktigste forutsetningene for å huske det vi lærer -nemlig konsentrasjonsevne.
Mens for mye stress kortslutter arbeidsminnet - den delen av hjernen som kan holde det du til enhver tid er oppmerksom på i bevisstheten. Stress går derfor også utover muligheten for å lære noe av de oppgavene du utfører. For eks. å huske hvordan du kan gjøre ting på nye og bedre måter. Det vil si å forandre seg.

Som bør være effekten av å lære noe nytt!

Tilstedeværelse i øyeblikket er derfor det rommet hvor endring og dermed optimal utvikling kan skje - for oss alle.

Når du som voksen er tilstede i møtet med barnet, kan du gi barnet respons som strekker barnets forestillingsevne stadig videre og dermed støtter hjernens utvikling slik at de lærer.
Det kan ingen elektroniske dingser ersatte. For mindfulness - udelt oppmerksomhet - er en energi.

Bare det vi er bevisst på her og nå, kan endres.
Bare det vi kan tåle å se i øynene nå, kan heles.
Bare det vi gir vår fulle oppmerksomhet kan bevares i minnet.

Tilstedeværelse er derfor den ultimate lærer.
Det er også det stedet i oss selv hvor det er fred, frihet og glede!

Ikke stjel barndommen please!

Sharinggruppe - en øvelse i mindfulness

Bli din egen ekspert!

 

 

ltiltil